En smakebit på søndag: Fångade själar

 
En smakebit på søndag är ett  inslag från den norska bokbloggen Flukten fra verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser och få lite nya boktips.
 
Det är egentligen juluppehåll på "En smakebit på søndag" men eftersom jag tycker det är ett trevligt inslag så fortsätter jag dela med mig av vad jag läser. Just nu läser jag Fångade själar av Rachel Vincent.
 
" - Hur är det med halsen? Du behövde inga stygn, men de var tvugna att tvätta rent såren..
Såren? Höger hand flög till halsen och jag drog häftigt efter andan när jag kände hur öm huden var där. Öm och liksom skrovlig. Förskräckt rusade jag in i badrummet. Den lilla spegeln av polerad aliminium ovanför handfatet visade att mascaran från i går nu var utkletad under ögonen. Min hud var blek och mitt långa hår alldeles tovigt.
Jag vinklade upp huvudet och vred mig så ljuset föll bättre. Sedan flämtade jag så högt att det ekade i det lilla utrymmet. Min hals var en enda röra av rivmärken och sårskorpor. 
I samma stund kom jag ihåg smärtan. De blöta och kalla fingrarna.
Högerhanden darrade när jag höll upp den i ljuset. Någonting mörkt och intorkat syntes fortfarande under naglarna och längs nagelbanden. Blod. Det här hade jag gjort själv, i ett försök att stoppa skriket.
Inte undra på att de trodde jag var galen.
Det kanske jag var."
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lasligheter.blogg.se

En bokblogg helt enkelt!

RSS 2.0