En smakebit på søndag: Dödssynden

 
 
En smakebit på søndag är ett  inslag från den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser och få lite nya boktips.
 
Just nu läser jag Dödssynden av Harper Lee, en bok som jag verkligen gillar.
 
 
"Efter Källsmaten satte sig Atticus till rätta med tidningen och ropade: "Scout, är du klar att läsa?" Herren sände mig mer än jag förmådde bära, och jag gick ut på verandan. Atticus följde efter.
"Är det nåt galet Scout?"
Jag sa till Atticus att jag inte mådde riktigt bra och att jag inte hade lust att gå i skolan mer, ifall han inte hade något att invända. 
Atticus satte sig i gungan och lade benen i kors. Hans fingrar vandrade till klockfickan, han sa attt det var det enda sättet för honom att tänka. Han avvaktade under vänlig tystnad, och jag försökte stärka min position: "Du har aldrig gått i skolan och du klarar dig bra, så jag tänker också stanna hemma. Du kan lära mig precis som farfar lärde dig och farbror Jack. 
"Nej, det kan jag inte" sa Atticus. "Jag är tvungen att förtjäna vårt uppehälle. Föresten så skulle de sätta mig i fängelse om jag höll dig hemma - så nu ska du ta en dosis vismut ikväll och gå i skolan imorgon."
"Jag mår alldeles bra egentligen."
"Det trodde jag också. Vad är det nu som hänt?"
Bit för bit berättade jag för honom om dagens alla olyckor. "- och så sa hon att du lärde mig alldeles fel, så vi får aldrig nånsin läsa tillsammans mer. Snälla pappa, skicka inte dit mig igen."
Atticus reste sig upp och gick till anra änden av verandan. När han avslutat sitt studium av wistarian vandrade han tillbaka till mig. 
"Först och främst" sa han "så kan du klara dig mycket bättre med folk i allmänhet om du lär dig ett enkelt knep. Man kan aldrig riktigt förstå en människa förrän man försöker se saker och ting från deras sida -"
"Hur menar du pappa?"
"- och kryper in under hennes skinn och promenerar omkring i det."
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lasligheter.blogg.se

En bokblogg helt enkelt!

RSS 2.0