Dödssynden av Harper Lee

 
Handling: Lilla nioåriga Scout växer upp i amerikanska Södern i en loj småstadsidyll, när ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på livet och hennes föreställningar. En ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin.
Inför Scouts oskuldsfulla ögon omstörtas den sömniga lilla staden och hon blir seende: hennes berättelse blir till en anklagelse, som ingen av oss undslipper.
 
Min kommentar: Det här är en bok jag dragit mig för att läsa. Dels för att den är en klassiker och dels för att handlingen inte direkt har tilltalat mig och jag trodde att den till stor del skulle handla om rättegången. Fick den dock och tänkte att jag kan ju läsa några sidor och se vad jag tycker. Upptäckte snabbt att det är en bok skriven med värme och humor trots den allvarliga historien. Den berättas ur en liten flickas perspektiv och rättegången är bara en liten bråkdel av handlingen. Karaktärerna är levande och intressanta och språket vackert och lite gammalmodigt. Boken tar upp många viktiga frågor som rasism, klasskillnader, könsroller, allas lika värde och vikten att stå för det man tror på. Boken skrevs 1960 men är lika aktuell i dag. 
 
Mitt betyg: 4/5


Kommentarer
Vargnatts bokhylla

Det här är en bok som jag verkligen vill läsa!

Svar: Gör det, den är underbar!
Läsligheter

2013-11-25 @ 16:19:24
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lasligheter.blogg.se

En bokblogg helt enkelt!

RSS 2.0