Hypnotisören av Lars Kepler

 
Handling: 
I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. 

Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det.

Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet. 

Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början.

 

Min kommentar: Många av mina vänner har läst Keplers böcker och varmt rekommenderat dem men jag har aldrig kommit mig för att börja läsa dem. Men för någon vecka sedan så var det specialerbjudande på alla hans böcker i pocket på Adlibris så jag slog till. Och vilken tur! Den här boken var en riktig bladvändare! Spännande från sida ett. Så spännande att det inte gick att lägga boken i från sig. Så spännande att jag tänkte "bara ett kapitel till" och helt plötsligt var klockan redan mitt i natten. Boken är väl inget litterärt mästerverk men helt klart en bra och spännande historia.

 

Mitt betyg: 4/5

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lasligheter.blogg.se

En bokblogg helt enkelt!

RSS 2.0